zaterdag 28 november 2020

de Lijst van al mijn wensen.

Goedemorgen bloggers. 

Vandaag even heel iets anders. Een overdenking

Gisteren keek ik verwonderd naar de gekte van Black Friday.
Het lijkt in deze Covid19 periode best begrijpelijk dat er bij hoge kortingen mensen die hun baan kwijt zijn geraakt besluiten om dat ene wat ze heel graag willen hebben of misschien zelfs nodig hebben, om dat ene te kopen.
Massaal ging iedereen naar de winkels. Het is tenslotte Black Friday.

Ik las een boek. Het  boek de lijst van al mijn wensen van Grégoire Delacourt. 
Kort samengevat.
Een gelukkig getrouwde eigenaresse van een fournituren winkel wint de loterij. Ruim 18 miljoen.
Ze besluit niets te vertellen tegen haar man en kinderen en bewaard het lot in een schoenendoos.
Ze heeft een blog en daarmee geeft ze mensen raad over van alles en nog wat.
Tot de dag dat haar echtgenoot de gevonden doos meeneemt en al zijn extravagante wensen uit  laat komen.
Uiteindelijk beseft hij dat met al het geld wat hij heeft, hij zijn geliefde mist.
Hij wil terug.
Je begrijpt dat dit onmogelijk is.

De onderliggende boodschap van het boek: geluk is niet te koop.

Dit brengt mij terug bij Black Friday.
Als jij de stad in gegaan bent voor dat ene o zo belangrijke product wat iets goedkoper was dan normaal. Ben je er dan echt zoveel gelukkiger door geworden? Wat nu als de persoon voor, naast, achter je in de rij besmet was met Corona en jij volgende week ziek op bed ligt. Ben je dan nog zo gelukkig met je aankoop?
Je was er bij!

Meestal hou ik me op de vlakte met uitspraken. Al doende leert men. Maar ik ben verbaasd, werkelijk verbaasd  over de domheid van ons nuchtere Hollanders.
Lijda bedankt dat ik dit boek mocht lezen.

Liefs Marianne. 
Blijf veilig, blijf thuis tenzij het echt niet anders kan.(#minister president Mark Rutte)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten